Header image  
Både gamla och nuvarande
 
 
    Tillbaka

 


Opel Manta B GSi -86

Denna vita Manta köptes för att bli min 18-årsbil. Den hade stått i ett par år, bara körts till besiktningen och förvarats på en gräsmatta. Inte bra visade det sej eftersom gräs sällan är riktigt torrt och det hade satt igång oxideringen av plåten i golvet. Sen hade även drivningen till hastighetsmätaren sagt upp sej och det var inte den enkla lösningen att wiren eller plastkugghjulet som man kommar åt från utsidan av lådan var sönder, nej det var nått inne i lådan som gått sönder. En byteslåda köptes och det tog en hel sommar att byta den, inte effektiv tid men de tog ganska många timmar innan lådan var nere, trångt och jäkligt.

När så körkortet var fixat, en del av rosten i golvet fixad och hastighetsmätaren funkade började jag använda Mantan. Tyvärr hann jag inte mer än köra upp den till Öjebyn så var de troligen några småungar eller pundare som fick för sej att bryta sej in i bilen för att slita sönder lite plast, förstöra låsen å sno en dunk med bensin. Jo en sats blocknycklar också men den hittade jag bakom knuten.

För att inte de skulle vara nog så hade den problem med att hålla laddningen och efter att jag på något konstigt sätt lyckats ladda batteriet fel väg orsakade en mindre kabelbrand när jag kortslöt elsystemet med det felladdade batteriet så tröttnade jag och sålde bort den i delar. Tjänade en hel del pengar på delarna, mycket mer än om jag sålt den komplett.

Trots alla problem så gillade jag Mantan, den var faktiskt rätt så kul att köra och modellen är riktigt snygg. Ibland ångrar jag att jag skrotade den men det var väldigt mycket arbete för att få den fin. Synd bara att dom börjar bli dyra nu Mantorna, rosten och busåkarna har tagit många.

 

14
Så här på håll så såg den ju ganska fräsch ut

32
Invändigt var den också fin och kolla in bakljusen

56
Under var det mycket brunt och så här illa såg den ut på slutet