Header image  
Både gamla och nuvarande
 
 
    Tillbaka

 


Saab-Lancia 600 GLS -85

När jag bodde i Arjeplog för en del år sen så såg jag en annons i tidningen om att en bil bortskänkes. Jag minns inte vad det stod i annonsen men det var i alla fall en Saab Lancia 600, jag blev nyfiken och ringde på annonsen. Bilen var kvar så ja for och tittade. Den var inte speciellt rostig för att vara en italienare och fullt körbar förutom att fjäderskålen på fjäderbenet höger bak hade rostangripits och låg och skavde mot däcket, dessutom hade den full tank.

Så det var inte så mycket att fundera på, det var en ganska lagom bil att leka med i och med att den var gratis, den hade full tank och att det inte var så mycket att fixa på den. Affären gjordes upp och bilen kördes till en kompis garage, jag körde trots att det här var vintern innan jag fick körkort. En del småfix gjordes, fjäderbenet rostlagades och vissa kvällar under vintern åkte vi ut och lekte, körkortslösa och med en avställd bil men vi brydde oss inte så mycket och eftersom vi var i Arjeplog så lyste polisen med sin frånvaro. Riktigt rolig att köra var den också, trots ”bara” 84hk (om ja minns rätt) så var den riktigt pigg.

Men eftersom det här var en italiensk bil så jäklades den då och då. Elfel hade den en del, bland annat lyste bakdelen som en julgran ibland. Det som sedan hände på hösten och gjorde att bilen blev stående var att när jag var ute och lekte lite grann så tappade jag växelspaken genom golvet, upphängningen till spaken hade sagt upp sej. Orken och lusten att laga bilen fanns inte så den blev stående, små försök att sälja den gjordes men det fanns inget intresse. Till slut hittade jag en villig köpare som skulle ha däcken till en Alfa och Saab Lancian bytte ägare för en femhundring.

 

saabstol1
Som den "Saab" den var hade den fått monterat en äkta Saab-stol

instrumentbräda2
Inredningen lämnade mycket att önska, plottrigt värre

motorrum3
Nånstans under diverse skräp satt motorn

45
Den värsta rosten var på bakluckan

6