Header image  
Jag äger en Tjorven som jag renoverar
 
 
    Tillbaka

 


Tjorven

Tjorven är en mycket speciell bil. Den kom till genom att den svenska posten skulle effektivisera brevbärningen och sökte efter en lämplig postbil att ersätta cyklarna med. Det var svårt att hitta en lämplig bil men till slut gick ordern på dryga 1000 bilar till Kalmar Verkstads AB (KVAB) som hade konstruerat en egen bil baserad på DAF 44. Efter att posten sagt sitt och provat ett par prototyper sattes tillverkningen igång 1969.

KVD 440 eller Tjorven som den kom att kallas var en väldigt annorlunda konstruktion, både mekaniskt då framdrivningen bestod av den holländska innovationen Variomatic från DAF och det att karossen tillverkades i det nya materialet glasfiber. Motorn, som kom från DAF 44, var en tvåcylindrig luftkyld boxermotor på 844cc och dryga 30 hästar.

Tillverkningen fortsatte in på 70-talet och Kalmar hade många idéer på nya modeller, som till exempel en eldriven Tjorven, pickupen Tjorven Last och den tidiga MPVn Tjorven Kombi men tyvärr gick försäljningen trögt till andra än posten och 1971 tillverkades den sista Tjorven. Totalt blev det drygt 2000 bilar byggda varav majoriteten var postbilar.

Enligt en uppgift jag har hittat så fanns det i maj 2006 272 Tjorvar kvar i registret i Sverige men har sett bilder på flera utlandsregistrerade Tjorvar.
Ett flertal Tjorvar exporterades också till ön Tonga i Stilla Havet. Tonga har ett väldigt aggresivt havsklimat där "vanliga" bilar rostar på nolltid men eftersom Tjorven har en plastkaross så rostar den inte.

KVD 440 eller 441 som den också kan heta skrivs ut så här:
Kalmar Verkstad DAF 44
0=ingen passagerare=postbil
1=en passagerare="civil" bil såld till allmänheten
Många har även en bokstav sist, B,C,F,H eller G men jag vet inte vad dom betyder, däremot verkar bilarna tillverkade 1969 bara heta 440/441.
Chassinumren börjar med 5 sen följer fyra siffror som talar om tillverkningsnummret.

 

 

 

tjorven