Header image  
Jag är stolt ägare till ett par Tjorven
 
 
    Tillbaka

 


Mina Tjorven

I slutet av 2007 köpte jag min första Tjorv, den hade stått länge och behövde en hel del omsorg innan den startade och gick. Därav väcktes behovet av att ha en del reservdelar. Ett behov som delvis dämpades av den halva som jag fick från Älvsbyn. Tyvärr saknades motor i den halvan så i tankarna fanns att hitta en mer komplett bil.

Av intresse mer än ett akut behov kollades Blocket av frekvent och nästan alltid fanns det någon Tjorven till salu landet runt. Till slut hittades ett objekt i mina hemtrakter av Örnsköldsvik, en bil utan papper. Ett till synes perfekt objekt att ta reservdelar från. Nu visade det sej att den här bilen var i ett alldeles för bra skick för att skrota och därmed stod jag med två Tjorven som var i behov av reservdelar.

Åter igen scannades Blocket av nästan dagligen och våren 2009 hittades så ännu ett till synes perfekt reservdelsobjekt. I Umeå stod en bortglömd Tjorv som var tänkt att bli ombyggd till elbil. Ett projekt som fallit i glömska och nu skulle bilen bort. Affär gjordes efter en del strul men vid hämtning visade det sej att den här Tjorven hade ett alldeles för högt historiskt värde för att skrotas, det är nämligen den sist tillverkade Tjorven med bensindrift.

Så här står jag nu med tre Tjorven som alla på sitt sätt är värda att räddas.

Mitt innehav av Tjorvar är således

50925 - Den första
51705 - Halvan som skrotades
51453 - Tjorven utan papper
52147 - Den sista tillverkade

 

 

 

tjorven